De VAG 1.8 TFSI en 2.0 TFSI-motorblokken zijn krachtige en efficiënte turbo-benzinemotoren die in een breed scala aan Volkswagen-, Audi-, Seat- en Skoda-modellen worden gebruikt. Deze motoren zijn ontworpen om zowel indrukwekkende prestaties te leveren als zuinig om te gaan met brandstof.
Hoewel deze motoren doorgaans betrouwbaar zijn, kunnen ze na verloop van tijd slijtage vertonen en problemen ondervinden die leiden tot verminderde prestaties en een hoger brandstofverbruik. In zulke gevallen kan een revisie van de motor noodzakelijk zijn.
Een motorrevisie omvat het uit elkaar halen van de motor, grondige inspectie van de onderdelen en het vervangen van versleten of beschadigde onderdelen. Dit proces kan de levensduur van de motor verlengen en ervoor zorgen dat deze weer optimaal presteert.
VW Motorrevisie Voor de modellen
Om de interne wrijving van motoren te verminderen, proberen fabrikanten de olieschraapveren te minimaliseren. Het vlakkere ontwerp van V.A.G. doet dat al sinds 2008, maar het leidt ook tot een zwakkere veer die bij de minste aanleiding kan breken. Het probleem wordt nog verergerd door het feit dat deze motoren vaak langdurig worden gebruikt bij hoge toerentallen, waarbij ze meer olie verbruiken dan normaal; dit veroorzaakt verdere slijtage van de veren en maakt ze nog kwetsbaarder. Verouderde olie, die zich tijdens de werking in de schraapveren van de cilinders van een motor verzamelt, wordt bij elke compressieslag van een cilinder uit de verbrandingskamer afgevoerd. Bovendien sluiten ze ook af tegen de bodem van het carter om te voorkomen dat gassen binnendringen en de prestaties verminderen. De olieschraapveren, die worden gebruikt om bij elke slag van een verbrandingsmotor olie uit het carter terug in de cilinder van de motor te duwen, zijn zo ontworpen dat zij veel sneller verstopt of vervuild raken door vuil dan andere soorten veren. Wanneer deze gaten en veren verstopt raken, komt er motorolie in de verbrandingskamer. De verbranding gebeurt zoals gewoonlijk: gassen worden samen met brandstof opgestookt om via de uitlaat te vertrekken. De kleppen kunnen ook verbranden als ze niet meer goed afdichten door slijtage of kapotte afdichtingen.
Na verloop van tijd zullen defecte olieschraapveren schade veroorzaken aan zuigers en cilinderwanden. Bij T(F)SI-motoren met een hoog olieverbruik voeren we een preventieve aanpassing uit: we vervangen de zuigers door exemplaren met een strakkere passing en hoogwaardige schrapers bovenop. We zorgen ervoor dat alle afdichtingen worden vervangen, evenals de distributieketting. Nu we toch bezig zijn, vervangen we ook de problematische hydraulische spanner, omdat deze de neiging heeft de koppakking te beschadigen. Nadat wij de auto hebben gerepareerd, vindt een inloopperiode van 10.000 kilometer plaats, waarin tegen elkaar draaiende onderdelen aan elkaar wennen. Tijdens dit proces kan in het begin een licht olieverbruik optreden. Het is belangrijk om de motor tijdens de eerste 1.000 kilometer voorzichtig te laten draaien en hem niet meteen volledig te belasten – maximaal 75 procent bij 4.000 tpm. Het toerental moet variëren en niet constant laag worden gehouden. Als u op de snelweg rijdt, schakel dan even terug naar de vijfde versnelling en schakel weer op als u secundaire wegen neemt. Wees na enkele duizenden kilometers niet bang om het gaspedaal van uw auto in te trappen wanneer er niemand uit de andere richting komt – dit zal uw olieverbruik op lange termijn verminderen. Houd na de inrijperiode deze afwisseling in het rijgedrag aan, zodat de motor geen kans krijgt om inwendig te vervuilen.
De levensduur van de motor en de turbo is afhankelijk van het gebruik van een hoogwaardige volsynthetische olie type 5w30 longlife 3, versie 504.00 of 507.00 – en bij Garage Auto Service Polder gebruiken we uitsluitend dit type.